Display-annonser med lav konvertering
Når analysene av konvertering hos de største kjedene i Norge og i utlandet så kommer display-annonnser veldig langt ned på listen i forhold til konvertering. På topp av listen finner man direktetrafikk, organisk søk og betalt søk. For kjeder med kundeklubber som skaper verdi for kundene så finner vi også mailtrafikk (fra kundeklubb) som en kanal som gir god konvertering. Blir også gjennomsnittlig ordreverdi så er det de samme kanalene som kommer godt ut og dispaly kommer svakt ut. Mange kjeder stiller ofte spørsmålet om de skal kutte ut display-annonsering og flytte disse over til andre kanaler. Svaret på dette er ikke entydig ja, da vi ser at display har en betyding i selve kundereisen. Problemet er med tradisjonell målinger så er det veldig vanskelig å synliggjøre verdien av display-annonsering. Vi ser ofte at kvaliteten på trafikken fra display fører til dårligere engasjementstall hos kjedne. Grunnen til dette er sammensatt men den store årsaken til dette er svake landingssider, mens på organisk søk så er det bedre relevanse. Paradokset her er at kvaliteten går ned når markedsavdelingen gjør denne jobben manuelt, mens når organisk søk knytter forbindelser (linker) maskinelt så blir resulatetet mye bedre.