Hva er egentlig omni-kanal?

I dag brukes det begrep som singel-kanal, multi-kanal og omni-kanal innen retail.

Hva er forskjellen på disse og hva bør fremtidens kjeder satse på for å vinne den tøffe konkurransen innen retail i Norge?

Les mer…

Hvilke faktorer skaper friksjon i utviklingen mot omni-kanal?

Mangel på tildeling av klart budsjett, lite tydelig ansvarsområder, med uklare mål, dårlig styringsgjennomføring og uklart system, samt tvetydig eierskap, er områder som skaper stor friksjon og virker negativt på kundereisen. Ikke bare er strukturen på organisasjonen en utfordring, men også arkitekturen på IT-siden. Den er ofte ikke bygd opp for å realisere omni-kanal, men for den gamle enkeltkanalen med kun fysiske butikker.

Les mer…

Butikker som fremtidens differensator i omni-kanal

Den tradisjonelle butikken, kan endre sin rolle til å bli en differensiator med å integrere alle salgskanaler. Integrering av elektroniske og fysiske kanaler inkluderer alt fra \"Klikk & Hent,\" funksjon, til å bestille og returnere, eller bytte varer i butikken. Her kan de rene e-handelsaktørene ikke konkurrere med de tradisjonelle kjedene.

Les mer…

Tekniske utfordringer ved omni-kanal

Virkningen av informasjonsteknologi (IT) på detaljhandel bør være at teknologien utfyller, men ikke primært skal erstatte butikkmedarbeidere i kjedene. Teknologien kan appellere til noen, men ikke til alle kunder.

Les mer…

Laster inn...