Klikk & Hent er en stor mulighet
Klikk & Hent-funksjon sammen med retur av varer kjøpt på nett i butikk. Mange norske kjeder har lansert Klikk & Hent med stor suksess, men i starten går storpartene av leveransen feil. Mange kjeder har over 80 % av leveransene som ikke er vellykket ,og snittet for kjedene er over 60 %. Det som går galt er som oftest at varene ikke er kommet i butikken når de lovet, eller at de har fått feil vare. I tillegg kommer faktorer som at kunden må vente lenge for å få utlevert varen, og kunnskapen hos butikkmedarbeiderne ikke er gode nok. Utviklingen går i riktig retning, men feil-leveransen er prosentvis alt for høy og kjedene må jobbe med å kvalitetssikre sine Klikk & Hent-konsepter. 65 % av de som handler på ”Klikk & Hent” kjøper andre varer når de henter sin leveranse i butikken. Her er det viktig å lage utleveringspunkt i butikken og ikke bak butikken slik enkelte kjeder i Norge har valgt. Kombinasjon av Klikk & Hent og mulighet for å levere tilbake produkter i butikken er et godt konsept, hvis kjedene klarer å sikre bedre leveranser og jobbe enda bedre med kryssalg ved utleveringspunktet.