Mange av de rene e-handelsselskapene har et fortrinn foran de kjedene med mange butikker, med at de har mindre historie med seg og kan bygge opp organisasjon og teknologi kun for netthandel. Kjedene med butikker har lenge søkt etter å finne unike konkurransefortrinn i markedet.

Klikk & Hent-funksjon sammen med retur av varer kjøpt på nett i butikk. Mange norske kjeder har lansert Klikk & Hent med stor suksess, men i starten går storpartene av leveransen feil. Mange kjeder har over 80 % av leveransene som ikke er vellykket ,og snittet for kjedene er over 60 %. Det som går galt er som oftest at varene ikke er kommet i butikken når de lovet, eller at de har fått feil vare. I tillegg kommer faktorer som at kunden må vente lenge for å få utlevert varen, og kunnskapen hos butikkmedarbeiderne ikke er gode nok. Utviklingen går i riktig retning, men feil-leveransen er prosentvis alt for høy og kjedene må jobbe med å kvalitetssikre sine Klikk & Hent-konsepter. 65 % av de som handler på ”Klikk & Hent” kjøper andre varer når de henter sin leveranse i butikken. Her er det viktig å lage utleveringspunkt i butikken og ikke bak butikken slik enkelte kjeder i Norge har valgt. Kombinasjon av Klikk & Hent og mulighet for å levere tilbake produkter i butikken er et godt konsept, hvis kjedene klarer å sikre bedre leveranser og jobbe enda bedre med kryssalg ved utleveringspunktet.





  Tags:

Laster inn...